De Outdoor Sprint Cup streeft naast een sterke competitie ook naar sportief rijgedrag. Elke wedstrijddag zullen reguliere rijders worden aangewezen om (voor één race) ook de taak van official op zich te nemen voor de groep waarin hij/zij niet rijdt. De official zal toezien op sportief rijgedrag en bij onregelmatigheden kan hij/zij een strafpunt uitdelen, een ‘gele kaart’ als het ware. Op deze manier is er meer toezicht op de baan en wordt de betrokkenheid van de rijders in sportief rijgedrag vergroot.

Elke rijder dient onderstaande sportieve gedragsregels te kennen en na te leven. Het niet naleven van deze regels kan resulteren in een strafpunt.

Gedrag/houding
We zijn te gast op de kartbanen. We gaan respectvol om met de organisatie, het materiaal en met de andere rijders. De OSC heeft sportiviteit hoog in het vaandel staan!

Inhalen:
De regel is simpel: als iemand met meer dan een halve kartlengte naast je rijdt, dan laat je diegene voldoende ruimte om samen op de baan te blijven. Zit je niet half naast een ander, dan sluit je achter hem/haar aan. Dit geldt zowel voor het ingaan van een bocht als voor het uitkomen en zowel voor de aanvallende als de verdedigende partij.

Uitgebreid:

1. Indien bij een inhaalactie de aanvallende partij:

  • aan de binnenkant minimaal een halve kartlengte naast de verdedigende partij zit of;
  • aan de buitenkant minimaal een halve kartlengte voorsprong heeft op de verdedigende partij;

dan dient de verdediger altijd voldoende ruimte te laten aan de aanvaller om samen de bocht te nemen. Zit de aanvaller er nog niet voldoende naast, dan zal hij/zij juist ruimte moeten geven aan de verdediger.

2. Indien bij het uitkomen van de bocht twee rijders naast elkaar rijden, waarbij het verschil niet meer is dan een halve kartlengte, dan zal er altijd voldoende ruimte gegeven moeten worden om samen op de baan te blijven (je mag niet afsnijden).

3. Karten is een non-contact sport. Een duwtje op het rechte stuk is toegestaan, duwen in de remzone zeker niet.

Verder is het niet toegestaan om te slingeren om je positie te verdedigen.

In het geval van een incident op de baan:

  1. Indien de de kartbaan een straf geeft, dan volgt er geen verdere actie van de organisatie van de OSC.
  2. Indien de kartbaan geen straf geeft, maar de aangewezen official van de OSC ziet wel iets onreglementairs, dan zal een strafpunt worden uitgedeeld, een ‘gele kaart’ als het ware. De organisatie van de OSC verzamelt alle punten en de redenen van de strafpunten. De official kan zich vervolgens klaarmaken voor zijn/haar eigen race.
  3. Bij drie strafpunten wordt een tijdstraf van 10 seconden bovenop de laatst verreden race opgeteld. Punten blijven gedurende het seizoen actief.

Een rijder die aantoonbaar opzettelijk botst met als doel een ander van de baan te rijden, is niet langer welkom bij de Outdoor Sprint Cup.

We gaan voor een sportieve, leuke en competitieve race-ervaring voor elke rijder!